سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لیپوساکشن

لیپوساکشن

لیپوساکشن چربیهای اضافه بدنتان را با استفاده از ساکشن از بین میبرد. لوله های نازک و کوچکی (کانولا) را از طریق بریدگی های کوچک وارد بافت زیر پوست میکنند. چربیها از طریق این لوله ها ساکشن میشوند. در سالهای اخیر، توسع? روش های جدید، منجر به سهولت و ایمنی بیشتر و درد کمتر در درمانلیپوساکشن شده است. روش های جدید شامل موارد زیر هستند:

لیپوساکشن تامسنت (Tumescent liposuction)

قبل از قرار دادن لوله ها در بدن، نواحی تحت درمان را با بیحسی موضعی بیحس میکنند. سپس مقدار زیادی از محلول بیحسی شامل لیدوکائین و اپی نفرین قبل از انجام لیپوساکشن به بافت چربی تزریق میشود. روش تامسنت نیاز به بیهوشی عمومی ندارد.

لیپوساکشن به کمک اولتراسوند (Ultrasound-assisted liposuction)

در این روش از اولتراسوند برای آب کردن سلولهای چربی استفاده میکنند تا بهتر از بدن خارج شوند. این روش برای از بین بردن چربیهای پهلو، پشت و شکم مناسب است.و میتوان گفت یکی از بهترین روشهای پیکر تراشی محسوب میشود

لیپوساکشن به کمک لیزر (Laser-assisted liposuction)

این روش از امواج کم انرژی برای آب کردن سلولهای چربی استفاده میکند.لیپوساکشن بصورت سرپایی در مطب پزشک با تجهیزات کافی، مرکز جراحی های سرپایی یا بیمارستان انجام میشود. بطور کلی این روش نیاز به بستری شدن ندارد مگر اینکه حجم چربی خارج شده بسیار زیاد باشد. اگر حجم چربی برای تخلیه بسیار زیاد باشد ممکن است از بیهوشی عمومی یا بی حسی بسیار عمیق استفاده شود.

لیپوساکشن

لیپوساکشن

مراقبت های بعد از درمان

بعد از انجام آن، نواحی تحت درمان محکم باندپیچی میشوند تا به کاهش درد،کبودی و تورم کمک کند. ممکن است مجبور باشید به مدت 3 تا 4 هفته لباس های تنگ بپوشید یا محل تحت درمان را محکم ببندید. انتظار میرود کبودی و تورم در 7 – 10 روز تا حد زیادی کاهش یابد.
ممکن است تا چند روز مایعاتی از محل بریدگی خارج شود. برای جلوگیری از عفونت به شما آنتی بیوتیک تجویز میکنند. اکثر بیماران به محض از بین رفتن اثر بیهوشی یا بیحسی میتوانند حرکت کنند. هر زمان که احساس بهبودی کنید میتوانید به فعالیت های روزانه خود بپردازید اگرچه ممکن است بهبودی از چند روز تا یک هفته طول بکشد. اگر حجم چربی خارج شده بسیار زیاد باشد دوران بهبودی طولانی تر خواهد بود.

هدف اصلی لیپوساکشن

هدف اصلی لیپوساکشن تغییر شکل یک یا چند قسمت از بدن است، نه کاهش وزن!
اصولاً لیپوساکشن بر ناحیه هایی از بدن انجام میشود که به هیچ ورزش یا رژیمی واکنش نشان نداده اند. این نواحی اکثراً بیرون ران و باسن در زنان و کمر و پشت در مردان هستند. صورت، گردن، شکم،کمر،پا و بازوها از دیگر نواحی تحت درمان هستند.
ممکن است لیپوساکشن برای درمان بیماریهای خاص هم انجام شود

کاربرد لیپوساکشن در بیماریهای خاص

  • تومورهای خوش خیم چربی
  • بزرگی غیر طبیعی سینه مردان
  • مشکلات متابولیسمی چربی در بدن
  • تعریق بیش از حد زیربغل

لیپوساکشن برای درمان چاقی انجام نمیشود.

لاغری با لیپوساکشن

لاغری با لیپوساکشن

کارآمدی بهتر

لیپوساکشن برای از بین بردن چربی در نواحی کوچک از بدن بسیار مؤثر است. اما اگر بعد از لیپوساکشن افزایش وزن داشته باشید ممکن است چربی به نواحی تحت درمان یا نقاط دیگری از بدن بازگردد. برخی از تغییرات ظاهری معمولاً بعد از انجام عمل قابل مشاهده هستند؛ و ممکن است این تغییرات تا چند هفته ادامه داشته باشد. لیپوساکشن (بجز لیزر) عموماً پوست را جمع نمیکند. بعد از تخلیه چربی، ممکن است پوست نواحی تحت درمان شل شود که حداقل 6 ماه طول میکشد تا پوست جمع گردد. پوست برخی افراد کشسانی لازم برای جمع شدن سریع را دارد در نتیجه زمان جمع شدن پوست نسبت به دیگر افراد کمتر خواهد بود. پوست های جوان خاصیت کشسانی بهتری دارند.

خطرات عمل لیپوساکشن

اگر لیپوساکشن توسط پزشک با تجربه در مرکز مجهز انجام شود معمولاً بی خطر خواهد بود؛ همچنین اگر ناحیه تحت درمان گسترده باشد یا حجم زیادی از چربی تخلیه شود، احتمال بروز عوارض را در حین انجام عمل یا بعد آن افزایش میدهد.
شایع ترین عوارض جانبی لیپوساکشن عبارتند از:

  • تورم موقت، درد، کبودی و بیحسی در اطراف نواحی تحت درمان
  • التهاب و زخم جزئی در اطراف محل برش که در آن کانولا قرار داده شده است
  • افتادگی یا شل شدن پوست. پوست معمولاً جمع و سفت میشود اما ممکن است در برخی از افراد پوست تا حدودی شل باقی بماند.

غیر معمول ترین عوارض لیپوساکشن عبارتند از:

  • تغییر رنگ موقت در پوست
  • عدم صافی پوست
  • آسیب به اعصاب و پوست. ممکن است در درمان اولترا سوند پوست یا اعصاب آسیب ببینند.

اگر بعد از انجام لیپوساکشن وزنتان افزایش یابد چربی در نواحی دیگری از بدن ذخیره خواهد شد. چربی جدید به بافتهای عمیق تر نفوذ میکند و چربی دور ارگانها به وجود می آید. این نوع چربی بسیار خطرناکتر از چربی ذخیره شده در زیر بافت پوست مثل ران و باسن میباشد. بنابراین افرادی که لیپوساکشنانجام میدهند باید مراقب افزایش وزن خود باشند.

عوارض خطرناک

اگرچه خطر مرگ بسیار نادر است اما اگر مشکلات سلامتی داشته باشید یا حجم چربی خارج شده بسیار بیشتر از حد معمول باشد احتمال آن وجود خواهد  داشت. عوارض امکان پذیر شامل موارد زیر است:

  • از دست دادن بیش از حد خون و مایعات که باعث شوک میشود. البته این بسیار بعید است.
  • لخته شدن چربی یا لخته شدن خون که خطر آمبولی را افزایش میدهد
  • تجمع مایعات در ریه (ورم ریه) که اگرمقدار مایعات تزریق شده به بدن بسیار زیاد باشد احتمال آن وجود دارد.
  • عفونت. قبل و بعد از عمل آنتی بیوتیک تجویز میشود.
  • واکنش به مواد تزریقی مخصوصاً اگر نواحی تحت درمان گسترده باشند.
  • آسیب به ارگانهای داخلی

افرادی که مشکلات حاد قلبی یا اختلالات انعقاد خون دارند یا زنان باردار نباید لیپوساکشن انجام دهند.

بررسی ها

لیپوساکشن باید تنها توسط پزشکانی انجام شود که در زمینه پوست و زیبایی تخصص دارند تا در صورت بروز عوارض روشهای مؤثر را بکار گیرند. اگر قصد کاهش وزن دارید لیپوساکشن جایگزین مناسبی برای رژیم های مؤثر و ورزش نمیباشد. در واقع، اکثر جراحان زیبایی عقیده دارند که بهترین افراد برای انجاملیپوساکشن آنهایی هستند که وزن طبیعی دارند اما چربی در برخی از نواحی بدنشان با هیچ ورزش یا رژیمی ازبین نمیرود.